Derde kaasmaakdag in Rastdorf alweer...

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#126 Bericht door Jouke » 02-01-2018 07:36

Ja, gek is dat toch. Mijn Jarlsberg wordt ook altijd netjes dik.
De korst van mijn Rastdammer is wel bijzonder geworden, want die is echt wel aardig blauw nu in alle putjes.
Ik heb gepoetst wat ik kon, maar doordat ik hem in een bak op het aanrecht had staan, was hij niet helemaal 100% droog geworden. En dan poets je die schimmels er ten eerste niet zo gemakkelijk vanaf en ten tweede groeien ze dubbel zo hard weer aan.
Maar ik weet uit ervaring dat ze alleen op de korst zitten en dat snij je er zo af. En misschien voegt het nog iets moois toe aan de smaak als ik het niet wegsnijd :-)

De Gruyere hebben wij op oudjaarsavond aangesneden en die was werkelijk geweldig! Smaakvol, smedig en dus echt heerlijk! Die ga ik thuis ook snel nog eens maken.
Hij had niet dat "pitje" achter op de tong, die die hele oude van vorige meeting wel had. Is het een veranderd recept, Vera (behalve dan de Gerhard aanpassing)? Of komt dat gewoon echt door de leeftijd?

Verder heb ik dan nog de kilo Fontina liggen. Fontina heb ik nog nooit gegeten, dus ik ben heel benieuwd.
Wat is de beste leeftijd om hem aan te snijden?
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#127 Bericht door Vera » 02-01-2018 19:55

Yup, Gruyere recept heb ik veranderd, dit keer zat er geen lipase in. Dat was dat bijterige de vorige keer.

Ik heb het pondje Fontina van de week aangesneden. Zou met je kilo nog even een paar weekjes wachten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#128 Bericht door Jouke » 07-02-2018 13:05

De kleine Rastdammer is bijna op. Het is een heerlijk kaasje geworden, ondanks dat er geen gaten in kwamen. Smedig en smaakvol.

Komend weekend gaat de kilo Fontina open. Die ken ik nog niet, dus ik weet niet wat ik kan verwachten.
Ik houd jullie op de hoogte :-)
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#129 Bericht door Jouke » 22-02-2018 07:50

Ik heb gisteren de kilo Fontina open gemaakt. Hij is lekker. Wel toch een beetje droog (gelukkig niet rubberig), maar de smaak is goed.
Kan het zijn dat ik er ist "fris"-achtigs in proef?
Het is geen zuurtje, maar er zit een sort frisse smaak aan.
Verder zit er een beetje een belegen smaakje aan. Erg lekker!
Maar de volgende keer toch proberen om hem wat smediger te krijgen nog.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten