Moestuin!!!

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Moestuin!!!

#1 Bericht door Vera » 19-04-2018 20:04

Misschien wel leuk om een algemeen topic te maken over de moestuinen van de forumleden.
Wij hebben twee stukken tuin waar we van alles aanbouwen. Dit seizoen is laat op gang gekomen door het weer. Erg nat en koud geweest het voorjaar. Nu is het droog en warm. We hebben een groot deel van de tuin achter de remsie nu vrij van het eerste onkruid.
Van de week zijn de tuinbonen de grond in gegaan. De stellage voor de kapucijners en sugar snaps staat klaar en die kunnen ook deze week de grond in.
Verder zijn we aan het voorzaaien - voederbieten voor de paarden, tomatenplantjes zijn al aardig aan het groeien, komkommertjes en courgettes doen het goed.
Boerenkool en spruitjes zijn gezaaid, maar nog niet boven de grond.
Morgen pompoenen voorzaaien en ik probeer toch weer reuzepompoenen, iemand die daar ervaring mee heeft? Vorig jaar deden ze het eerst heel goed, maar in de nazomer werden ze ineens zacht en gingen schimmelen helaas. Ze waren ook niet echt reuze, kilootje of drie/vier denk ik terwijl ze wel 100(!!) kilo kunnen worden. Geen idee wat ik met 100 kilo pompoen aan moet maar ik vind het wel erg leuk als het me lukt om een reus te kweken.

Ik heb er wel weer erg veel zin in.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 02-05-2018 20:28

Gezien het razende enthousiasme op dit topic zal ik updaten.... :D :D :D
De eerste tuinbonen, kapucijners en sugar snaps komen razend snel boven de grond. Voerbieten gaan ook goed. Spuiten en boerenkool willen niet echt, die heb ik nu warmer gezet. Eerste sla is gezaaid, gelijk met de andijvie - die heb ik voorgezaaid. Tomaten zijn al mooie planten. Kleine komkommers staan in de serre, net als de courgettes, pompoenen en de reuzen.
Volgende week gaan de aardappelen de grond in en de bonen.
De rest moet echt even wachten tot na de ijsheiligen, vorig jaar hadden we met koude Sofie inderdaad vorst. Toen is de fruitoogst mislukt.....

Maar mijn heer wat een onkruid dit jaar. Je bent nog niet rond of het barst alweer van groene sprietjes achter je. Nu vind ik wieden niet echt vervelend, doe dat op mijn knieen en trek echt elk onkruidje, grasje eruit. Maar dit vind ik wat teveel van het goede wil ook niet de slaaf van de tuin worden en echt elke dag op mijn knieen in de tuin zitten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#3 Bericht door Gerda » 10-05-2018 21:03

:lol: :lol:

Ik zie hem nu pas Vera!

Dit jaar van plan om de moestuin leven in te blazen omdat hij vorig jaar leeg bleef door mijn ongemakken
Dit jaar hebben we toch de eerste aanzet gemaakt, met een pauze want ik moest weer ertussen uit. I
Maar toch mijn kweekkas opgebouwd vlak voor de operatie.
Cadeautje van twee jaar terug en dus vorig jaar niet kunnen opzetten, maar hij staat, de eerste kweek staat er al in, bij mij is alles wat laat maar beetje bij beetje start ik op-
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Ingeborg

#4 Bericht door Ingeborg » 11-05-2018 00:22

Bij mij is ook alles laat opgestart, deels door het weer en deels omdat ik eerst een nieuw openslaand raam in mijn tuinhuisje moest maken.
Bijna alles zit in de grond gelukkig. De tuinbonen zijn aangevreten en hebben nu al luis, er zijn al coloradokevers op de aardappels gesignaleerd, de mais steek zijn kopje boven de grond, de aardbeien hebben net gebloeid en zijn aan vruchtzetting begonnen, in de kas staan de tomaten-, paprika- en komkommers (gekochte plantjes), de rode bieten beginnen net door te komen, de uitjes en de worteltjes zijn goed bezig enfin zo kan ik wel doorgaan. het is weer begonnen!!! :D

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#5 Bericht door mariawitte » 11-05-2018 07:21

in mijn postzegel staan nu wat sla andjvie plantjes de framboos gaat schitterend,
de braam begint net en aan de aaof zwarte lbesjes zitten de eerste besjes in wording,de tomaten geplant aarbeien bloeien preiplatnjes staan na overplanten weer overeind,
en spinazie vermoedelijk volgende week keer van eten,al keer rabarber getrokken en opgegeten.de appleboom is nog steeds aan het bloeien dus verwacht hoop appeltjes dit jaar

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Gerda » 13-05-2018 22:02

Wij duimen hier dat er geen nachtvorst meer komt, de pruimen, kersen , peer en appels zitten vol, voor het eerst sinds we hier wonen hebben we rijkelijk jonge vruchtjes.

Ik heb gezaaid in mijn kas en met dit weer spuit het omhoog. Veel bietjes, tomaat, augurk, tomaat. Ik ben benieuwd. Heb een prachtige hang-aardbei gekregen dus die ook maar in de kas gehangen.
Prinsessen boontjes en lente-ui gezaaid. En heel veel onkruid uit de tuin gehaald, en ben nog lang niet klaar, gaat met kleine stukjes.
Ook hier staan de framboos en de braam er mooi bij.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 14-05-2018 19:46

:D Fijn seizoen he de lente!

Aardappelen zitten in de grond.

Morgen gaan de tomaten, salatgurken, courgettes, plantuitjes de grond in. Verder wil ik van de week gemengde salade zaaien. Is zo'n matje, reuze handig. En radijs natuurlijk. Bietjes, koolrabi en meiraapjes, bonen, snijbonen en bruine bonen..... Pff nu maar hopen dat het aardig weer blijft en niet teveel gaat regenen.

Hier ook voor het eerst mooie vrucht gezet het fruit. Veel appels, pruimen en kersen in ieder geval. Aalbessen tieren en ook de goya bessen hangen al vol. Nu maar hopen dat we de ijsheiligen goed doorkomen. Dan is het gevaar van nachtvorst nihil.

Hebben jullie ook noodweer gehad gisteren Gerda? Ik begreep van Joke dat zij een ware zondvloed hadden, kelder onder water, hooihok volgelopen. Hier was het dan weer mazzel hebben, wel heel lang onweer en veel regen maar niet extreem gelukkig.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#8 Bericht door Vera » 15-05-2018 20:06

Hahaha, nou dat waren leuke plannen voor vandaag maar niks van terecht gekomen..... Vanmorgen schoot het vol in mijn rug. Met een pijnstiller en spierverslapper kon ik na een paar uur weer redelijk bewegen. Dus vanmiddag maar op de grasmaaier geklommen en alle gras gemaaid.
Gerrit heeft wel de uitjes in de grond gezet en de courgettes gepoot. Morgen weer een dag. :roll:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#9 Bericht door lily » 16-05-2018 09:54

duim met je mee komt het hier ook goed :D
Ja nu ga ik echt LOS

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#10 Bericht door Vera » 23-05-2018 20:15

:D Hier ook steeds weer druk met de tuin. Uitjes komen boven de grond, aardappelen doen het heel goed! Vanmiddag nog wat sla en andijvie gezaaid. Gisteren 12 meter winterwortelen voor de paarden. Ik had een flink stuk over en om daar nu alleen voedsel voor de bijen te zaaien ging me te ver. :wink:

Vandaag mijn kruidenbak leeggehaald alles doodgevroren toen we die heel koude dagen hadden denk ik.
Morgen maar eens beginnen om dat weer aan te gaan vullen
.
Volgende week naar een tuincentrum om mijn blommetjesbakken in orde te maken.
Bijna al mijn al jarenlang overgehouden geraniums hebben ook het loodje gelegd. Bij mijn weten heeft het in de ruimte waar ik ze laat overwinteren sinds we hier wonen (11 jaar) nog nooit gevroren. Nu dus wel! Zo zonde.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#11 Bericht door Gerda » 24-05-2018 14:19

Geen noodweer heer gehad tot nu toe, ik hoor veel schade inderdaad.

De kas gaat zo leuk, verder ben ik met name veel aan het onkruid trekken, dat krijg je met een tuin die een dik jaar stil heeft gestaan.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Ingeborg

#12 Bericht door Ingeborg » 26-05-2018 14:13

Hier geen noodweer gehad, maar wel regen en hoge temperaturen dus alles spruit de grond uit! Nog geen coloradokevers gespot terwijl ze wel veel op het tuincomplex aanwezig zijn. Ze lusten denk ik geen Frieslanders!
De eerste komkommers zijn bijna klaar, paprika's staan in de bloei, de braam die spontaan opkwam hangt bommetjevol en vandaag de eerste aardbeien kunne plukken :-) Ook de eerste rabarber kunnen oogsten.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#13 Bericht door Vera » 26-05-2018 18:52

Nou inderdaad Ingeborg het gaat heel hard dit jaar.
Hier komen in ras tempo de bonen de grond uit. Pompoenen groeien geweldig goed. Ik heb de eerste sla gespot vandaag en de eerste koolrabi.
Bijna alle uien zijn boven de grond en ook al veel aardappelen.
Kapucijners en sugar snaps staan kniehoog.
Niets te klagen wat dat betreft.

Gerda, ook hier waanzinnig veel onkruid, dat is dan weer jammer.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#14 Bericht door Gerda » 28-05-2018 10:57

En geen regen te bekennen!!!
gisteren van een verjaardag uit Emmen een wolkbreuk niet normaal, 60 over de autobaan en nauwelijks zicht. Kom je thuis, geen drup. :shock:
En we hebben het heel hard nodig het gras kleurt geel.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

michel92
Jonge kaas
Berichten: 75
Lid geworden op: 05-06-2018 12:46
Contacteer:

vooruitgang moestuin?

#15 Bericht door michel92 » 11-06-2018 16:01

Hoi

Leuk dat hier op het forum ook een hoekje zit over de moestuin, dit is namelijk ook een hobby van mij.
De tuin staat inmiddels vol met snijbonen, sperzieboon, pompoen, aardappel bleekselderij,knolselderij , kroten (bieten), mais, andijvie , kropsla, palmkool, courgette , rode kool en bloemkool.

helaas veel last van slakken maar ach gewoon opnieuw beginnen en doorgaan.

groet Michel

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#16 Bericht door Gerda » 13-06-2018 10:17

Eindelijk mijn groentetuin bijna onkruidvrij.
Zaailingen naar buiten gezet gisteren.
Alles wat laat hier maar door de omstandigheden.
Wel hebben wij erg veel last van de droogte.
Waar iedereen bakken met water kreeg bleef het hier droog.
Hoe vaak sproeien jullie de groentetuin?
Aardappels gaan prima in deze grond.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

michel92
Jonge kaas
Berichten: 75
Lid geworden op: 05-06-2018 12:46
Contacteer:

Onkruid vrij?

#17 Bericht door michel92 » 13-06-2018 11:51

Hoi

Nou mijn tuin is bij lange na niet onkruidvrij, ik heb dit jaar erg veel last van heermoes en die probeer ik naarstig uit te roeien maar dat is nog een hele klus. Ik had iets gelezen over lavameel en dat ben ik nu sinds een week aan het proberen.
Waarschijnlijk zie ik hiervan pas resultaat het volgende seizoen.
Wij hebben hier ook best mooi weer , maar heb pas 3 keer afgelopen maand water moeten geven.
De aardappelen gaan super en de pompoenen ook, alleen de bonen geven wat zorgen omdat ik die nu al twee keer heb bijgezaaid omdat de slakken ze helemaal kaal hadden gevreten. dus ik hoop dat ik nog enigszins bonen overhou haha :D

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#18 Bericht door Vera » 21-06-2018 19:58

Als het zo droog is als de afgelopen tijd krijgt de tuin elke dag water, veel water.

Hier ook wat tobben met de bonen en al een keer bijgezaaid. Al mijn zaailingen (sla, radijs, andijvie, koolrabi, bietjes, meiraapjes en een deel van de wortels) waren met het noodweer van drie weken geleden wegggespoeld. Dus opnieuw moeten zaaien. Dat begint nu aardig op te komen.
Aardappelen, sugars snaps, kapucijners en bruine bonen doen het geweldig. Net als de pompoenen. We hebben dit jaar vroeg in het voorjaar preiplantjes gekocht. Dat worden echt al dikke preien!! Andere jaren zaaiden we prei zelf en dat bleven altijd hele minne dingen. Nu hebben we ze in pure mest in de grond gezet en dat werkt super.

Leuk dat je ook een tuin hebt Michel, hebben we gespreksstof.... buiten de kaas dan. :wink: Heermoes is heel lastig, wij hebben het in de rijbak en dat is erg hinderlijk.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

willemBE

#19 Bericht door willemBE » 22-06-2018 09:56

Prei diep genoeg zetten he vera..... plantjes mogen 20cm diep
als je prei zelf zaait, moet je verplanten.

wel wat laat dit te zeggen )))

heb er deze week weer 280.000 gezet :P

michel92
Jonge kaas
Berichten: 75
Lid geworden op: 05-06-2018 12:46
Contacteer:

Alles op zien komen

#20 Bericht door michel92 » 25-06-2018 15:43

Haast alle plekjes zijn nu gevuld, nu is het afwachten totdat ik kan oogsten
En vooral onkruudverwijderen en genieten van het aankomende weer! :lol:

En Vera dat is zeker leuk, gesprek stof zat denk ik !

Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#21 Bericht door Vera » 04-07-2018 19:57

Ja, ik weet het Willem dat je prei zo diep kunt planten. Hahaha, ben je preiplanter van beroep?

Gebrek aan gespreksstof hadden we zeker niet Micehl!

Vandaag 3 (!) kilo sugar snaps geoogst en geblancheerd. Dat kan morgen de vriezer in.



Afbeelding

Verder hebben we elke dag wel een courgette en 1 of 2 salatgurken.
En.... er gaat nu weer een massa water op alles, even rustig gedaan en maar het hoognodige aan water gegeven. Vandaag is onze grondwaterpomp weer in werking gegaan die door de blikseminslag verbrand was.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

michel92
Jonge kaas
Berichten: 75
Lid geworden op: 05-06-2018 12:46
Contacteer:

#22 Bericht door michel92 » 04-07-2018 22:14

Lekker hoor 3 kilo sigaret snaps Vera , hoe hou je die lekker knapperig inde vriezer. Ik vind ze meestal zo slap worden in de vriezer , of hou je ze nog flink rauw?

Bij mij in de tuin is het ook erg droog, heb zaterdag voor het laatst gesproeid.
Vandaag ben ik even langsgegaan overdag omdat ik s’avonds moet werken. En het is echt hard nodig smdat ik morgen ga sproeien want de pompoen bladeren staan slap!

Gelukkig heb ik een sloot met waterpomp, kost me dus niet veel 😁

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#23 Bericht door Vera » 04-07-2018 22:19

8) Het zijn sugar snaps.... :lol:

Ik blancheer ze drie minuten en als ik ze wil eten doe ik ze ontdooid ook weer drie minuten, of ik roerbak ze even. Of we eten ze ontdooid direct in de salade. Blijven prima knapperig.

Pompoen trekt wel weer bij, die beschermen zich heel goed. Bladeren hangen heel snel slap.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

michel92
Jonge kaas
Berichten: 75
Lid geworden op: 05-06-2018 12:46
Contacteer:

#24 Bericht door michel92 » 04-07-2018 22:44

Sorrry Vera was een spelfout, ben op mijn werk en ik zit te tikken oo mijn telefoon, en die veranderd heel irritant de worden weleens😁

willemBE

#25 Bericht door willemBE » 05-07-2018 20:00

vriend van mij heeft een grote prei kwekerij, dus ik werk daar veel mee.

we zitten nu over de 1m schat ik... :shock:

Maar als wij de prei herplanten, gaat ie 20cm... net een puntje groen boven het gat.
Krijg je mooie lange witte schachten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten