zuurkool

Hier kunnen producten worden geplaatst die niet direct onder al bestaande rubrieken vallen (zoals worstjes?)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

zuurkool

#1 Bericht door lily » 29-05-2018 15:42

wil dit jaar eigenlijk graag zuurkool zelf maken iemand ervaring hiermee????
Ja nu ga ik echt LOS

gitt
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 03-04-2018 16:23
Contacteer:

Re: zuurkool

#2 Bericht door gitt » 06-06-2018 09:40

lily schreef:wil dit jaar eigenlijk graag zuurkool zelf maken iemand ervaring hiermee????
Ik heb 2 jaar op rij zuurkool in vat gemaakt. Afgelopen herfst niet gedaan.

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#3 Bericht door lily » 06-06-2018 11:31

hoe heb je dat gedaan ???
Ja nu ga ik echt LOS

willemBE

#4 Bericht door willemBE » 06-06-2018 12:00

stelt niets voor Lily,

gewoon wachten een week of 6 hahahaha

ik weet niet meer de hoeveelheden, maar feitelijk is het gewoon witte kool snijden. pak een emmertje en een bord wat er precies inpast.

laagje kool, zout, laagje kool.... bord erop voor de druk, en laat maar gisten.

Zoiets was het.... pffffffff moest ff diep in de grijze massa zoeken. (jaartje of 25 terug)


http://www.genoeg.nl/handig/keuken/zelf-zuurkool-maken/

Dat kneuzen wat hier staat deed ik niet, je hebt je kool al gesneden. en door het zout komt er al snel veel vocht uit de kool. en het verhaaltje over de buitenste bladeren deed ik ook niet, je hebt je bord wat de kool onder water houd.
je mag nog niet afsluiten, ivm de koolzuurgassen die weg willen. of een waterslot gebruiken op een vat.
Dat is alles wat ik er nog van weet.... mss achterhaald, maar het was lekkere.

doe je best.....

Ingeborg

#5 Bericht door Ingeborg » 06-06-2018 12:02

ik wil het dit jaar ook gaan proberen. Lees dus geinteresseerd mee als er iemand een soort van beschrijving heeft. Wat ik wél weet is dat je bij alles wat je fermenteert héél steriel moet werken!

gitt
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 03-04-2018 16:23
Contacteer:

Re: zuurkool

#6 Bericht door gitt » 06-06-2018 12:32

lily schreef:wil dit jaar eigenlijk graag zuurkool zelf maken iemand ervaring hiermee????
Nu zo maar reageren op de latere kan ik niet reageren. Je hebt nodig ca 15 gr zout per kilo kool. Dit moet je later verdelen over de kool. Zout moet wel zonder jodium zijn (zeezout bv) Je moet schoon werken alles wat je gebruik schoon maken met soda. Kool kan je zo gebruiken.
Je snijd de witte kool in dunne reepjes en doe een laagje in een keulse pot doe hier zout op en dan moet je stampen persen tot er vocht vormt. Dit doe je per laag je perst tot er elke keer een laagje vocht op de kool komt te staan . Op de laagjes kan je naar behoefte peperkorels, jeneverbessen en laurier doen.
Je eindigt met een laag vocht, De kool moet goed onderstaan. Dit dek je af met grote kool bladen ook deze moeten onder zout/koolvocht staan. Hierop leg je een schone theedoek met een bord er daarop een steen. Hierna zet je de pot ca 2 weken in de huiskamer zodat het vergisten kan beginnen. Na deze 2 weken kan je de pot op een koele plek zetten,(garage schuur, kelder) regelmatig even kijken of het goed gaat er vormt zich een soort witte dikke witte schimmel dit moet je eraf scheppen Na ongeveer 6 weken is het klaar voor gebruik.
Ik hoop dat het duidelijk is zo?

willemBE

#7 Bericht door willemBE » 06-06-2018 13:25

ja dat gewicht was ik vergeten..... grijnsssssss

zat ik toch nog redelijk goed.....

Ingeborg

#8 Bericht door Ingeborg » 06-06-2018 14:03

Dank je wel Gitt, helemaal helder :-) Tegen de tijd dat mijn witte kool rijp is zal ik laten weten of het gelukt is

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#9 Bericht door mariawitte » 07-06-2018 07:03

doe het net al gitt maar dan met 10 gram zout per kilo witte kool
gebruik wel een echt zuurkoolpot met stenen en waterslot

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#10 Bericht door lily » 07-06-2018 10:12

dank je daar kan ik mee aan de slag
Ja nu ga ik echt LOS

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#11 Bericht door lily » 18-08-2018 11:20

zuurkool staat in de zuurkool pot nu geduld hebben :D
Ja nu ga ik echt LOS

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten