Kaasmaken met Reza

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
willemBE

#26 Bericht door willemBE » 08-06-2018 07:14

Ik vind dit heerlijk om te lezen en te zien he...

Reza zit vol vragen en twijfel, en maakt tegelijk prachtige kazen......

Mss leg ik het vreemd uit, maar kaasmaken heeft een bepaalde logica, en als je die te pakken hebt, kan je heerlijk ontspannen kaasmaken.

Boeken zijn leuk, maar als een leidraad. stukjes eruit gebruiken als aanvulling.
En door die heerlijke nonchalance kunnen verrassende recepten gemaakt worden. (Potver, wat doe ik nu???? gevolgd door potver.... dat is lekker...)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#27 Bericht door Jouke » 08-06-2018 08:57

Hij ziet er trouwens verrukkelijk uit Reza!
Als hij te sterk is, zou ik er een mooie blauwe roomsaus van maken en die dan over een mooie biefstuk doen.
Of met pasta en verse spinazie.
Hmmmm ik proef hem gewoon als ik naar die foto kijk!!!
Afbeelding

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#28 Bericht door Reza » 08-06-2018 11:33

Hoi Jouke.

Bedankt voor je compliment. En jij ook Willem. Die blauwe is eigenlijk gemaakt door Vera. Maar voor de rijping heb ik wel gezorgd.

Dus die blauwe moest met doos en al de koeling in. Het staat me bij dat Vera zoiets zei. Ik had het verpakt in folie en in de koude koeling gezet. Maar ik heb het nu uitgepakt en in een doos geplaatst. En dan dagelijks luchten. Misschien trekt ie een beetje bij. En zoniet, ja dan wordt het een pastasaus. Goeie tip.

Ik heb trouwens vorige week zondag mijn eerste camembert gemaakt. Die laat ik wel dagelijks luchten. Hij slaat al wit uit. Kijken wat het wordt.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#29 Bericht door Jouke » 10-06-2018 20:43

Die rijping die maakt of breekt je kaas... :wink:

Ik verpak mijn brie-achtige kazen bijna nooit. Ik laat ze gewoon in een doosje zitten. En dat luchten is echt heel goed om die sterke gejr eraf te krijgen. Als je de rijping wat wilt vertragen is het wel handig om dit zo koel mogelijk te doen.
Je kunt daar een beetje mee spelen om de snelheid van rijping te beinvloeden.
Afbeelding

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#30 Bericht door Reza » 11-06-2018 04:49

Ik geloof dat die ammoniakgeur nu aan het afnemen is. Het is ook beter eetbaar nu.

Ik heb lopen zoeken, maar ik kan je recept van zeilersblauw niet vinden. Kan je misschien een link plaatsen?

Wat bedoel je precies met droger afwerken? Langer laten staan en vaker omscheppen?

Bij die camembert had ik wel het probleem dat die wrongel zo zacht was dat het direct uitelkaar viel bij het omscheppen. Ik had toch 1,5 uur gestremd met halve hoeveelheid stremsel (1/8 tl op 4 ltr.) Ik weet niet of zo'n zachte wrongel de bedoeling is.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#31 Bericht door Jouke » 11-06-2018 08:28

Reza schreef:Bij die camembert had ik wel het probleem dat die wrongel zo zacht was dat het direct uitelkaar viel bij het omscheppen. Ik had toch 1,5 uur gestremd met halve hoeveelheid stremsel (1/8 tl op 4 ltr.) Ik weet niet of zo'n zachte wrongel de bedoeling is.
Dat is wat bij mijn zeilersblauw extreem gebeurde. Ik kreeg mijn melk niet gestremd en heb de pan een nacht over laten staan. Daarna leek het gestremd, maar zodra ik het aanraakte, verpulverde het als het ware. Toen heb ik het in een kaasfoek gegoten en laten uitlekken. Na het uitlekken in vormen. Dat was nog een heel geklieder.
Maar na een paar dagen werd het toch een beetje handelbare kaas en de smaak was uiteindelijk geweldig.

lactosevrije-castello-blue-t927.html

De foto's in het bericht doen het niet meer.
Ik heb dat wel vaker met wat oudere berichten. Is dat expres, of gaat er iets mis? Weet iemand dat?
Afbeelding

willemBE

#32 Bericht door willemBE » 11-06-2018 11:25

Ik heb eigenlijk nooit problemen met stremming....
(afkloppen)
Ow ik lieg.... heb eens UHT willen doen stremmen. grijnsssss

Dat die foto´s verdwijnen lijkt mij een opschoning van de server. na een bepaalde datum verwijderen om ruimte beschikbaar te houden.

Kan je oplossen door via google te delen.
Dan bepaal jij of ze blijven staan.

Ben trouwens ook benieuwd wat je bedoeld met droger afwerken.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#33 Bericht door Jouke » 11-06-2018 11:28

willemBE schreef:Ik heb eigenlijk nooit problemen met stremming.....
Ik nu ook niet meer.
Dat was in de tijd dat ik nog met winkelmelk werkte.

Maar het gaf toch wel eens mooie blunderkaasjes 8)
Afbeelding

willemBE

#34 Bericht door willemBE » 11-06-2018 11:29

ahh ok, nooit mee gewerkt. In belgie vrijwel onmogelijk omdat alles UHT is.

Dus netjes rauwe

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#35 Bericht door Reza » 11-06-2018 12:49

Voor mijn camembert heb ik voor het eerst gepasteuriseerde melk van de supermarkt gebruikt. Ik dacht dat dat altijd moest voor blauwe en witte schimmelkazen. Kan je ook rauwe melk gebruiken?

De wrongel viel niet zo extreem uitelkaar. Als ik misschien een minuut of 5 langer had gewacht na het wrongelsnijden, was het misschien niet zo erg geweest.

Bedankt voor die link Jouke. Het is dus een Castello bleu. Ik zie die foto's ook niet. Maar ik geloof je wel dat het lekker was geworden.

Martine
Verse kaas
Berichten: 51
Lid geworden op: 07-06-2017 16:05
Contacteer:

#36 Bericht door Martine » 11-06-2018 13:11

Hoi Reza,

Ik heb al heel lang hetzelfde probleem met oudere, en soms wel nieuwe fotos, dus ben ik gaan googelen, want dat frustreerde mij enorm.
De oplossing heb ik op een of ander forum gevonden.

Als je bv klikt op Jouke's foto, kom je op een pagina terecht waar staat dat de site niet gevonden word. Wat je dus kan doen om de foto wel te zien is het volgende: Als bv Jouke's foto de URL " http://postimg.org/image/3t47hgcrb/ " heeft, kan je gewoon de "org" naar "cc" veranderen en op' enter' duwen. Hopelijk lukt het bij jou ook!

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#37 Bericht door Reza » 11-06-2018 13:45

Hoi Martine.
Ja het werkt. Thanks.

willemBE

#38 Bericht door willemBE » 12-06-2018 08:37

Als je wil kan je rauwe melk ook pasteuriseren Reza.
Ik vind het wel vaak jammer, maar voor roomkaas doe ik het ook.

Het is een beetje afwegen van de risico´s

Martine
Verse kaas
Berichten: 51
Lid geworden op: 07-06-2017 16:05
Contacteer:

#39 Bericht door Martine » 12-06-2018 12:30

Graag gedaan Reza :)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#40 Bericht door Jouke » 13-06-2018 06:48

Reza schreef:Voor mijn camembert heb ik voor het eerst gepasteuriseerde melk van de supermarkt gebruikt. Ik dacht dat dat altijd moest voor blauwe en witte schimmelkazen. Kan je ook rauwe melk gebruiken?

De wrongel viel niet zo extreem uitelkaar. Als ik misschien een minuut of 5 langer had gewacht na het wrongelsnijden, was het misschien niet zo erg geweest.

Bedankt voor die link Jouke. Het is dus een Castello bleu. Ik zie die foto's ook niet. Maar ik geloof je wel dat het lekker was gewordeyn.
Rauwe melk werkt prima voor brie achtige kazen.
Ik voeg wel altijd salpeter toe, maar dat doe ik bij al mijn rauwmelkse kazen.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten