Moestuin!!!

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#26 Bericht door Vera » 05-07-2018 20:10

michel92 schreef:Sorrry Vera was een spelfout, ben op mijn werk en ik zit te tikken oo mijn telefoon, en die veranderd heel irritant de worden weleens😁
Ik vond het juist wel grappig!

Ah. Willem nu snap ik het. Ja 1 miljoen preitjes poten is wel heel veel ervaring.
Dank voor je tip, we hebben ze wel diep gezet, maar er kwam nog best wat loof boven de grond uit.
Volgend jaar dieper zetten dan.
Ik zal er morgen eens een foto van maken, want ze zijn echt mooi dik aan het worden.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#27 Bericht door Vera » 07-07-2018 19:01

Gisteren 2 kilo tuinbonene ingevroren, opbrengst is kleiner dan vorig jaar helaas. Er hangen er nog wel wat, maar veel minder dan andere jaren. Niks meer aan te doen.
Opvallend was de opbrengst van 1 struik zwarte bessen 1700 gram!
Ik heb nu met dit weer geen zin in jam en saus maken, dus gewassen en in de vriezer ermee. Komt wel een keer op een regendag.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#28 Bericht door Vera » 30-07-2018 20:45

Hoe is het met jullie tuinen? Hier is het een slecht jaar - heel weinig sla, geen radijs, weinig bietjes, geen meiraapjes, geen koolrabi. Winterpeen nauwelijks.
Kapucijners en sugar snaps ok. Andijvie doet het goed, courgettes te goed.... Van de week een kilo snijbonen en een kilo prinsessenbonen ingevroren. Uien hebben het loodje gelegd, miniuitjes en het loof ligt plat.
Salat gurken elke dag wel 1 of 2. Pompoenen prima, aardappelen beginnen af te sterven.

Er gaat elke dag een massa water op, eigenlijk staan de sproeiers de hele dag aan. En we proberen ook de nog jonge fruitbomen in leven te houden. Daar gaat elke dag zeker 100 liter water per boom bij. Sinds 13 juli hebben we zeggen en schrijven 6(!!!) mm regen gehad. En daarvoor was het ook al zeker 6 weken veel te droog. En dan wel steeds temperaturen tussen de 25 en 35 graden.

Onze wei is een steppe, niets groens meer te zien. Ik vrees met grote vreze dat het gras gewoon dood is en we in de herfst alles opnieuw in moeten zaaien. Dat zou betekenen dat we tot na de zomer volgend jaar gewoon de paarden geen weidegang kunnen geven.

De bomen op het erf vallen al heel erg uit, het erf ligt bezaaid met blad van de lindes en ahornen en populier. Bizar herfst in juli. Ik word er eigenlijk heel droevig van. Onze machtige eik (geplant in 1937 toen het huis gebouwd werd) laat zijn eikels vallen, de mooie berken laten hun schors los. Allemaal tekenen dat ze het te droog hebben en in overlevingsmodus zijn geraakt. Het zal toch niet zo zijn dat we straks gewoon geen levende bomen meer op het erf hebben?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#29 Bericht door mariawitte » 30-07-2018 22:57

hier ook bagger slecht heb 1 krop andijvie kunnen eten rest opgegeten door de slakken ,preitjes doen het goed de zomer en de winter prei,appelboom rijkelijk gevult met redelijk grote appels al
aardbei 1 klein kommetje frambozen half kopje
dus erg slecht allemaal dus ook

Gast

#30 Bericht door Gast » 31-07-2018 03:18

Dan heb je dus volop kans om slakken te eten...
Eerlijk , die heb ik liever op mijn bord als andijvie.

Kaasje met slakken erin🤔

willemBE

#31 Bericht door willemBE » 31-07-2018 10:02

Vera,

Sproeien met dit weer is redelijk hopeloos. of je moet het doen na 23.00. zelfs dan is het nog lastig.
Met sproeien maak je nu amper de oppervlakte vochtig. de verdamping is gewoonweg te hoog.

Heb je geen druppelslang ergens liggen? leg die naast je plantjes, 5cm diep.
Je verbruik is aanzienlijk minder, en je planten hebben er opeens wel iets aan.
Gras is sterker als je denkt. dat komt vaak wel terug.
volwassen bomen geen zorgen over maken.... blad laten vallen is bescherming tegen verdamping.
Je jonge bomen, smal gat maken naast boom, dat elke dag vullen met water.
alles in overlevings modus gewoon...


Ps ff over je prei. loof afknippen .. niet helemaal he. maar aftoppen.

Dat je totale plantje 25 tot 30 cm is. pas over planten bij potlood dikte. Tis niet erg als je prei later herplant. dat mag juli zijn nog.
dan 20cm diep zetten. gat maken met een doorsnede van ca. 3-3.5 cm. je loof steekt dan tussen de paar cm en de 10cm er boven uit.

Niet dichtmaken. alleen wat water erop gieten meteen. Dit zal voldoende zand mee nemen je wortels te bedekken. je stam krijgt nog lucht, en je prei kan eenvoudiger groeien.
Tis wel een aanrader om wat anti schimmel in je water te doen.

Je zal zien, je krijgt dan een mooie lange witte prei met ruim blad.

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#32 Bericht door mariawitte » 31-07-2018 10:31

Henk63 schreef:Dan heb je dus volop kans om slakken te eten...
Eerlijk , die heb ik liever op mijn bord als andijvie.

Kaasje met slakken erin🤔
mag jij de slakken eet ik de andijvie wel :D :D :D

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#33 Bericht door Gerda » 04-08-2018 13:08

Hier ook grote droogte, had in het voorjaar nieuw gras onder de Linde gepland, dat blijf ik sproeien anders is het zonde van het werk en de kilo´s graszaad die er ingezaaid zijn. Maar verder is het droog, sproei ik mijn tuinkas 3 maal daags met een flinke sloot water en daar groeit het dus, de rest is niets, nada. Mini bramen en de fruitbomen hebben het ook zwaar. Gras is ook hier een steppe geworden en het blad valt masaal, grasmaaien hoeft niet maar ben veel bezig met bladruimen. Veel struiken staan er al doods bij. De weide is een savanne geworden, ook ik vrees dat we nieuw mogen gaan inzaaien.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#34 Bericht door Vera » 10-08-2018 17:39

Dachten we echt dat we regen zouden krijgen gisteren. 6 Milimeter is er gevallen, dat zet geen zoden aan de dijk natuurlijk. Alles was wel lekker fris vanmorgen.
Vanmiddag steeds dikke wolken, maar het heeft alleen even gespet.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#35 Bericht door Vera » 16-08-2018 18:32

En zo nu en dan heeft het dan weer gespet. En dat is voldoende geweest om een groene waas over de wei te krijgen! Veel onkruid komt er alweer op, maar ook al wat grasjes gespot. En ja Gerda, ook hier bladruimen.
Vandaag de eerste preien uit de tuin gehaald, die zijn zo mooi dik geworden! Dat is ons eerder nog nooit gelukt. Volgend jaar dieper planten zoals Willem dat aangegeven heeft. Haha, mijn beurt om sankjoe te schrijven. Inderdaad hebben we ook altijd plantgaten gemaakt en die open gelaten.

Van de week maar eens een pompoen afsnijden - lekker pompoensoep maken!
Vriezer puilt uit van de bonen, die hebben van de droogte niet te lijden gehad.
Pluksla is niks dit jaar helaas. Was al te warm toen ik de zaadmatjes legde denk ik.
Gisteren 8 potten courgette zoetzuur in de voorraadkamer op de plank gezet en 4 potten tomaten ingekookt. Mooie basis voor soep en saus. En vandaag ook weer ruim een kilo kunnen plukken!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#36 Bericht door Vera » 24-09-2018 20:01

Tja en dan loopt het seizoen langzaam ten einde.
Vandaag hebben we de appels geplukt en daar heb ik moes van gekookt. Morgen ga ik dat wecken. Ik denk ca 4 kilo moes totaal.
Weet nog niet wat ik met de pompoenen ga doen. Jij had die geweckt vorig jaar dacht ik Ingeborg? Maar je potjes stonden al snel open?
De bietjes waren drama en toch kan ik wel wat wecken denk ik? Van de week maar eens opgraven en zien hoeveel het nu uiteindelijk geworden is.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#37 Bericht door Vera » 09-05-2019 19:58

En dan is het seizoen 2019 van start gegaan. Mijn bietjes vorig jaar waren drama trouwens. Nog geen kilo van twee rijtjes van ca 3 meter.

Inmiddels zijn we druk met zaaien en voorzaaien. De aardappelen zitten in
de grond, de tuinbonen komen al aardig op.
In huis voorgezaaid: tomaten, salatgurken (kleine komkommertjes), pompoenen, courgettes, ijsbegsla en pluksla en andijvie, boerenkool en spruiten (brrrr).

Uien zitten in de grond net als de gekochte preiplantjes.

Buiten gezaaid: worteltjes en winterpeen, bietjes rode en een rijtje met allerlei kleurtjes, koolrabi, spinazie, meiraapjes.
Knolselderij heb ik gekocht, 9 planten in de grond. En we hebben nieuwe aardbeien geplant. Die aardbeien staan volop in bloei en het zijn mooie sterke plantjes.

Nog in de planning voor volgende week: sperciebonen, snijbonen, kapucijners, erwten en bruine bonen de grond in.
En verder is het wieden, wieden en wieden zoals altijd.

Het is hier nu alweer extreem droog, buurman heeft mais gezaaid en die akker stuift akelig zo nu en dan.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten