yoghurtcultuur

De naam zegt het al....
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#26 Bericht door Gerda » 05-01-2014 16:45

Pareuriseren 1 minuut is dat niet wat lang?

Ik pasteuriseer altijd 15 seconden op 72 graden en dan heel rap terugkoelen.

Helemaal mee eens Herman, ik ben heel benieuwd wat dat opleverd Vera.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#27 Bericht door Vera » 05-01-2014 18:14

Ha fijn het lijkt te gaan lukken....

80 Graden zou de ideale temperatuur zijn voor rauwe melk.

Schiet me ineens te binnen Stef dat je de yoghurt die je als starter gebruikt het best op kamertemperatuur kan zijn, anders koelt je melk teveel af.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#28 Bericht door stef » 05-01-2014 21:37

@ Gerda , ik weet dat het normaal 15 sec is maar ik denk dat we er vanuit mogen gaan als we beginnen koelen dat de melk toch nog even op temp blijft dus die 1 min die plak ik er maar op heb daar eigenlijk nooit op gelet of ben ik mis..

@ Vera , ik heb je filmpje eens bekeken op youtube dat is inderdaad ook een levendig hondje , mooi gedaan..
Wat de yoghurt betreft die is mooi gelukt met de winkelmelk zoals ik had verwacht dus ga nu terug proberen met rauwe kan bijna niet geloven dat het niet kan
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#29 Bericht door Vera » 17-01-2014 17:47

:lol: Het kan met melk rechtstreeks van de koe Stef. Ik heb vanmiddag getest 1 liter melk verwarmd tot het moment dat het begint te bruisen - was rond de 88 graden. Snel teruggekoeld naar 43 graden. Drie eetlepels oude yoghurt op kamertemperatuur erbij en ziehier het resultaat na anderhalf uur.
Afbeelding

Is nog wat aan de dunne kant. Ik laat het nu nog twee uur staan, dan zal ik weer een foto maken.
Yoghurt van winkelmelk is - met oude yoghurt - ook na ca 3.5 uur echt dik.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#30 Bericht door Vera » 17-01-2014 20:21

20 uur - prachtige standyoghurt

Afbeelding

Van de yoghurt ga ik morgen 'platte kaas' maken.

In de pan ernaast stond karnemelk (van dezelfde lading melk) te verzuren - ook geweldig dik na slechts 6 uurtjes.
Misschien probeer ik daar ook wel platte kaas van te maken.....
We hebben van karnemelk al ijs gemaakt, het in brood gebruikt, dus waarom geen karnemelkkaas?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#31 Bericht door stef » 20-01-2014 09:24

Vera schreef::lol: Het kan met melk rechtstreeks van de koe Stef. Ik heb vanmiddag getest 1 liter melk verwarmd tot het moment dat het begint te bruisen - was rond de 88 graden. Snel teruggekoeld naar 43 graden. Drie eetlepels oude yoghurt op kamertemperatuur erbij en ziehier het resultaat na anderhalf uur.
Is nog wat aan de dunne kant. Ik laat het nu nog twee uur staan, dan zal ik weer een foto maken.
Yoghurt van winkelmelk is - met oude yoghurt - ook na ca 3.5 uur echt dik.
Hey Vera
Bedankt voor de foto's , ik was er ondertussen ook al uit , ik heb het de laatste keer ook tot tegen het kookpunt gebracht en dan ging het wel , was ook nog wat aan de slappe kant na 10 uur denk dat dat ook wel eens te maken kan hebben door jonge yoghurt te enten en jij gebruikt al oudere , ik heb nadien terug geprobeerd om melk op te warmen tot 73 graden en dan lukt het niet , raar toch..
Ik heb gisteren ook mijn eerste kaasje gemaakt ligt nu in de pekel..
Bedankt Vera
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#32 Bericht door johnshadows » 20-01-2014 11:58

Kaasje gemaakt?
Wat zal het worden?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#33 Bericht door stef » 20-01-2014 13:09

johnshadows schreef:Kaasje gemaakt?
Wat zal het worden?
Gewoon een natuur geen kruiden bijgevoegd , er is mij wel iets opgevallen , ik drink daarstraks van de wei die ik er eerst heb afgeschept dus zonder watertoevoeging en die smaakt gewoon zoet ( waterachtig ) dus niets zuur , ik begin al te twijfelen aan dat starters pakket zuursel zoals het zuursel van de yoghurt..
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#34 Bericht door Elke » 20-01-2014 13:16

stef dat is normaal hoor, je mag niet vergeten dat je veel moeite hebt gedaan om de melksuikers uit je wrongel te wassen, dus die zitten nu allemaal in de wei, dat betekend dat je goed gewassen hebt :D

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#35 Bericht door johnshadows » 20-01-2014 13:18

Inderdaad, het hoeft (nog) niks te betekenen. :wink:

Ik hoop dat het gelukt is.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#36 Bericht door stef » 20-01-2014 14:13

Bedankt Elke & John ,

Ik heb dan toch maar de test gedaan voor de zekerheid en zuursel uit de diepvries genomen en uitgedronken deze was zuur..
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Marlies

ook yoghurt gemaakt

#37 Bericht door Marlies » 18-03-2014 20:21

Ik heb afgelopen weekend ook yoghurt gemaakt. Ben zo te werk gegaan:Rauwe melk 20 seconden gepasteuriseerd op 72 graden, snel terug gekoeld naar 25 graden. Yoghurtcultuur van brouwmarkt erbij, 9 uur op 38 graden in de weckketel. Resultaat:0. BAAL! Omdat er niks meer te verliezen was paar eetlepels dikke biologische yoghurt erbij gekiept en nog 5 uur laten broeien. Resultaat:heerlijk dikke yoghurt. Conclusie: eerste cultuur was niet goed meer (denk ik).
Ik lees dat er op 45 graden gebroeid is, wellicht is dit te warm, de bacterieen gaan volgens mij dood boven de 42 graden. Misschien dat het daar mis ging?

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#38 Bericht door Elke » 19-03-2014 09:16

misschien een beetje info over yoghurt en zijn bereiding , opgestoken in de cursus :

er zijn 2 soorten , standyoghurt en roeryoghurt in de winkel vind je standyoghurt in de kleine voorverpakte potjes , is vrij vaste yohurt , geleiachtig , zit NOOIT fruit og dergelijke in , terwijl roeryoghurt meestal in grotere verpakkingen zit , en vaak met een smaakje wordt verkocht

verschil in bereiding :
starten van melk , bij alletwee pasteuriseren

STANDYOGHURT :
koelen tot 45 °C
enten met zuursel 2.5%
verpakken
bebroeden ( ca 3 u op 45 °C )
koelen tot 7 °C


ROERYOGHURT :
koelen tot 32 °C
enten met zuursel 0,025%
bebroeden ( ca 16 u )
roeren
verpakken en koelen tot 7 °C of eerst
koelen tot 7 °C en dan verpakken,

a Scheele

yoghurtmaker

#39 Bericht door a Scheele » 09-02-2015 20:31

Op het moment is er bij de Lidl een yoghurtmaker te koop voor 10 euro. Ik kon het niet weerstaan en maak nu al een paar weken eigen yoghurt. Mijn ervaring is dat de eerste keer yoghurt maken van een cultuur de smaak erg zuur is en het heel lang duurt voor dat de yoghurt klaar is (12-14 uur). Meteen de tweede keer is het al een stuk minder zuur en duurt het een heel stuk minder lang voor het klaar is (5-6 uur). Logischerwijs is hoe langer je de melk laat staan om yoghurt te laten worden hoe zuurder het is.
Gebruik je de "milde" yoghurt cultuur die te koop is dan is de smaak na twee keer helemaal niet meer zuur. De dikte is prima.
Ik maak er sinds kort hangop van en dat overleeft hier geen dag. Zo lekker.
Wel gebruik ik doorgaans UHT melk. Die is gewoon wat makkelijk verkrijgbaar en daardoor maak ik kleine hoeveelheden verse yoghurt. De verse melk van de koe gaf na koken en afkoelen een behoorlijk "vel". Die had ik er gewoon doorheen geroerd maar dat gaf allemaal klontjes. Niets mis mee maar het oogde wat minder. Wel megadik.
De activia gaf hele dunne yoghurt maar ook die ga ik nog doorenten. Kijken wat er gaat gebeuren.

Dus: na twee, drie keer enten een heerlijke yoghurt. Gewoon doorgaan met enten.
Voor de kleinverbruiker: Hop naar de winkel.

sim

Re: yoghurtcultuur

#40 Bericht door sim » 16-09-2020 14:56

kan ik deze yoghurt cultuur ook gebruiken als thermophyl om harde kaas te maken? weet iemand dat en zo ja hoe veel en hoe lang verzuren?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: yoghurtcultuur

#41 Bericht door Vera » 10-10-2020 15:26

Sorry, over het hoofd gezien. Of je de cultuur kunt gebruiken weet ik niet. Maar je kunt gewone yoghurt ook als thermofiele cultuur gebruiken. Dosering: 2 eetlepels op 10 liter melk.Werkt perfect.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten